TPMS

TPMS of Tyre Pressure Monitoring System

TPMS is een functie die in veel nieuwe wagens beschikbaar is. Deze ingewerkte software zorgt er voor dat de chauffeur tijdig gewaarschuwd wordt voor bandenspanningsverlies.
Dit kan via 2 manieren, men spreekt over directe en indirecte TPMS:

 

Indirecte TPMS:

Via een ingebouwde ABS sensor meet de wagen het aantal omwentelingen van de banden.

Als de bandenspanning veranderd in een band veranderd automatisch ook het aantal omwentelingen. Door een onregelmatigheid in de opgeslagen omwentelingen wordt waarschuwing geactiveerd.

Het opslaan dient manueel uitgevoerd te worden na het blazen of het afhalen van de banden. 

 

Indien deze RESET niet uitgevoerd wordt zal de wagen vals alarm slaan.

VOORDELEN NADELEN

+ ingebouwd in de wagen en werkt met alle sets (indien gereset)

- de bandenspanning wordt niet weergegeven in de wagen en de waarschuwing spreekt niet altijd over de locatie  

 

- gevoelig aan vals alarm (reset niet uitgevoerd,…)

 

- reset bij een platte band neemt waarschuwing weg maar lost het probleem niet op, integendeel

 

Directe TPMS:

Via een sensor onder het ventiel wordt de bandenspanning gemeten en weergegeven. Dit is de meest nauwkeurige manier.

Dit TMPS-systeem werkt enkel als er sensoren in de velgen gemonteerd zijn.

Voor meer info over deze sensoren voor uw wagen klik hier.

 

VOORDELEN NADELEN

+ Nauwkeurigste meting en bandenspanning zichtbaar op het dashboard

- Indien geen sensoren gevonden worden slaan de meeste wagens in alarm

- Duurder dan indirecte TPMS

+ Reset gebeurt automatisch

- beperkte levensduur door de ingebouwde batterij

 

- zeer gevoelig aan schade (corrosie, monteren en demonteren van de banden,…)

 

Wetgeving:

Sinds 01/11/2012 dienen alle nieuwe type wagens voorzien te zijn van het TPMS systeem

Vanaf 01/11/2014 dienen alle nieuwe wagens voorzien te zijn van het TPMS systeem.

Volgens ECE 121 en ECE-R64

 

CONCLUSIE TPMS:

De bandenspanning wordt door het TPMS systeem gecontroleerd. Het controleren van de bandenspanning is iets wat veel mensen zelf vergeten of men kent de nadelen niet.

Veiligheid: bandenspanning heeft een invloed op het contactoppervlak van de wagen.

Verbruik: onderspanning zorgt er voor dat het verbruik stijgt

Bandenslijtage: onderspanning kan het rendement van uw banden fors doen dalen.

Met andere woorden dit veiligheidssysteem kan het verschil maken !